یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
۰ نفر

حالا دیگر دیده شدن نام سید جواد یحیوی به عنوان بازیگر تئاتر اتفاقی تازه نیست چراکه او در این سال‌ها حضور مداومی روی صحنه داشته است.

مجری

به گزارش همشهری آنلاین، سید جواد یحیوی که نسل جدید تماشاگران شاید خاطره چندانی از اجراهایش در تلویزیون نداشته باشد، در پی ممنوعیتی که سال‌ها پیش برای اجرای برنامه‌های تلویزیونی برایش رخ داد، به تدریج به عرصه بازیگری کوچ کرد و حالا با گذشته حدود ۱۵ سال از این ممنوعیت، به بازیگری پر کار و با ثبات در تئاتر کشور تبدیل شده است.

او به زودی نیز با نمایش «حق با مردم بود» در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه می‌رود. نمایشی به نویسندگی و کارگردانی علیر نیکزاد که از دهم مرداد ماه در عمارت نوفل لوشاتو اجرای خود را آغاز می‌کند. یحیوی در این نمایش با برخی از بازیگران شناخته شده تئاتر همچون سعید داخ، امین میری، یعقوب صباحی و ... همبازی است.

از انجاکه او در یک سال گذشته حضوری بی‌وقفه در تئاتر داشته و نیز در آستانه اجرای تازه‌ترین نمایشش، نگاهی گذرا داریم بر فعالیت‌های این بازیگر در یک سال گذشته. از تابستان گذشته تاکنون کمتر زمانی بوده که یحیوی کاری روی صحنه نداشته باشد. او تابستان پارسال به طور همزمان در دو نمایش بازی کرد.

مجری ممنوع‌الفعالیت بازیگر پر کار شد
نمایش «سایه روشن»

یحیوی با بازی در نمایش «سایه روشن» به نویسندگی و کارگردانی سعیده آجربندیان در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت. نمایشی که درباره سرقت یک فیلمنامه بود و در جریان آن روابط یک زوج هنری واکاوی می‌شد و به طور همزمان با بازی در نمایش «ط...» به نویسندگی کهبد تاراج و با کارگردانی مجید رحمتی نیز در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه بود.

او در این اثر نمایشی که نوعی تئاتر مستند درباره زندگی پهلوان طیب بود، در کنار بازیگرانی چون مه لقا باقری، مجید رحمتی، شهروز دل افکار و ... به ایفای نقش پرداخت. بازی در نمایش «سه شب با مادوکس» که از آثار مشهور نویسنده رومانیایی‌الاصل فرانسوی، ماتئی ویسنی یک است، دیگر فعالیت یحیوی در زمینه بازیگری تئاتر بود که اواخر تابستان سال گذشته رقم خورد.

این نمایش با کارگردانی شیوا دیناروند در تالار حافظ اجرا شد و یحیوی در این اثر نمایشی در کنار مسعود کرامتی، بهاره رهنما، وحید نفر و ... بازی کرد.

در خلاصه داستان این نمایش آمده بود: شخص مرموزی به نام مادوکس در شهری حاضر شده و ساکنان شهر به وحشت افتاده‌اند.

تا اینکه زمستان سال گذشته برای مجری پیشین تلویزیون با موفقیتی دلچسب همراه شد. نمایش «ط» در جشنواره چهل و دوم تئاتر فجر روی صحنه رفت و یحیوی به دلیل بازی در این نمایش، تندیس بازیگر برگزیده مرد را به خانه برد.

اما نمایشی که او را برای چندین ماه متوالی روی صحنه نگه داشت، کاری بود به نام «فین جین» نوشته ابوالفضل حاجی علی خانی که با کارگردانی محمود موسوی روی صحنه رفت.

اجرای این نمایش از بهمن سال گذشته آغاز شد و تا نیمه تیر ماه امسال ادامه داشت.

او در این نمایش در کنار برخی دیگر از بازیگران تئاتر از جمله محمد هادی عطایی و الهه پورجمشید روی صحنه رفت.

در خلاصه داستان نمایش نامبرده که همراه با موسیقی زنده اجرا می‌شد، آمده بود: حکایت حمام فین به روایت جن جین.

حالا یحیوی با فاصله‌ای کوتاه دوباره در همین عمارت روی صحنه خواهد رفت. او که از سال ۸۸ در تلویزیون ممنوع‌الفعالیت و ممنوع التصویر شد، حالا روزهای شلوغی را در تئاتر سپری می‌کند.

یحیوی پیش‌تر گفته است که دیگر تمایلی به اجرا در تلویزیون ندارد و اگر قرار است حضوری دوباره در این رسانه داشته باشد، ترجیح می‌دهد به عنوان بازیگر باشد تا مجری. یحیوی در این مدت در چند فیلم سینمایی نیز بازی داشته است.

او در فیلم «حبس مجرد» به کارگردانی محمد حسام حدادیان به ایفای نقش پرداخت. ثریا قاسمی، سیاوش چراغی پور و ... نیز دیگر بازیگران این فیلم بودند.

«مهمانخانه ماه نو» نوشته نغمه ثمینی و کار تاکفومی تسوتسویی که یک کارگردان ژاپنی است، دیگر فیلمی است که یحیوی در کنار مهناز افشار، علی شادمان، نسیم ادبی، مریم بوبانی و چند بازیگر دیگر در آن بازی کرده است.

اما فیلم‌های شناخته شده تری چون «برادرم خسرو»، «مارموز» و «عنکبوت» دیگر آثاری هستند که یحیوی در آنها به ایفای نقش پرداخته است. «برادرم خسرو» به کارگردانی احسان بیگلری ساخته شد که حضوری موفق در جشنواره فیلم فجر داشت. یحیوی در این فیلم در کنار بازیگران شناخته‌شده‌ای چون شهاب ‌حسینی، بیتا ‌فرهی، ناصر ‌هاشمی، هنگامه ‌قاضیانی بازی کرد.

اما «مارموز» ساخته کمال تبریزی هم فیلمی دیگر است که یحیوی در آن بازی کرده. حامد ‌بهداد، ویشکا ‌آسایش، آزاده ‌صمدی، مانی ‌حقیقی، محمد ‌بحرانی، رضا ‌ناجی، سیاوش ‌چراغی ‌پور و... تنها بخشی از بازیگرانی هستند که در این فیلم پر پرسوناژ بازی کرده‌اند.

یحیوی همچنین با بازی در فیلم «عنکبوت» ساخته ابراهیم ایرج زاد، حضور در یک پروژه پر بازیگر دیگر را نیز تجربه کرد.

این فیلم با حضور جمعی پرشمار از بازیگران ساخته شد که محسن ‌تنابنده، ساره ‌بیات، شیرین ‌یزدان ‌بخش، فرید ‌سجادی ‌حسینی، ماهور ‌الوند، علی ‌باقری، مهدی ‌حسینی ‌نیا، حمیدرضا ‌هدایتی، گلنوش ‌قهرمانی، آتیه ‌جاوید و ... بخشی از گروه بازیگران آن را تشکیل می‌دهند.

یحیوی در این سال‌ها کمتر در سینما حضور داشته و بیشتر فعالیت خود را در تئاتر متمرکز کرده است.

نمایش تازه او «حق با مردم بود» هر شب راس ساعت ۲۱ و پانزده و به مدت ۷۰ دقیقه در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه می‌رود و در خلاصه داستان آن آمده: «تصور کن خطری پنهان عزیزانت را تهدید می‌کند! تو این حقیقت مهم را کشف می‌کنی. آن را به دیگران می‌گویی و منتظر تشویق آنهایی، اما اتفاقاتی می‌افتد که هرگز انتظارشان را نداشتی.»

سیدجواد ‌یحیوی، سعید ‌داخ، امین میری، یعقوب ‌صباحی، آرام ‌نیک ‌بین، رامتین ‌مقدادی، هامون ‌هدایتی، هلن ‌سرگزی، پارسا ‌آقازاده، گندم ‌احمدی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

کد خبر 869799
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تئاتر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha